کارهای اداری در ایران

انجام امور اداری و کاری درایران

دفتر وکالت و مشاوره حقوقی دادگران حامی با قبول وکالت در زمینه انجام کارهای اداری و مراجعه به ادارات، سازمان ها و کلیه نهادهای مستقر در کشور ایران از جانب ایرانیان داخل کشور به هموطنان ایرانی مقیم خارج از کشور خدمات حقوقی زیر را به این عزیزان ارائه می نماید :

 

1- مراجعه به کلیه ادارات و ارگان های زیر مجموعه قوه مجریه به وکالت و از جانب هموطنان مقیم داخل و ایراینان مقیم و مستقر در خارج از کشور. منظور از ادارات، نهادها و ارگان های زیر مجموعه قوه مجریه، ادارات وابسته به دولت به مفهوم خاص خود است مثل اداره مالیات، اداره ثبت احوال، وزارت امور خارجه، وزارت آموزش و پرورش، وزارت علوم، وزارت کار و امور اجتماعی، وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی و ......

 

2- انجام پیگیری امور هموطنان مقیم ایران و ایرانیان مقیم خارج از کشور در سازمان های وابسته به قوه قضائیه مانند دادگاههای عمومی و انقلاب، دادسراها، دادگاه خانواده، دادگاههای تجدیدنظر، دادگاه های کیفری 1، دیوان عالی کشور، دیوان عدالت اداری، اداره ثبت شرکت ها و مالکیت فکری و صنعتی، اداره ثبت اسناد و املاک کشور، اداره اجرای اسناد رسمی لازم الاجرا و سازمان زندانها.

 

3- انجام امور ایرانیان مقیم داخل کشور و هموطنان خارج از کشور در کلیه در کلیه سازمانها و نهادهای وابسته به نیروی انتظامی مانند اداره راهنمایی و رانندگی، پلیس فتا (فضای تبادل اطلاعات، پلیس امنیت اخلاقی، اداره تشخیص هویت، اداره سوءپیشینه، اداره اماکن، اداره گذرنامه و اداره نظام وظیفه

 

4- انجام امور پیگیری مسائل و مشکلات هموطنان مقیم ایران و ایرانیان  مقیم خارج از کشور در کلیه سازمانها و نهادها و ارگان های زیر مجموع مقام رهبری مانند سپاه پاسداران، ارتش جمهوری اسلامی، سازما بسیج، ستاد اجرایی فرمان امام، بنیاد شهید و جانبازان، بنیاد 15 خرداد، بنیاد کوثر و سایر سازمان ها و نهادها و ادارای از این دست.

 

5- انجام امور ایرانیان خارج از کشور و هموطنان مقیم ایران در سایر سازمانها  و نهادها مانند:دفتر پیشخوان دولت، پلیس 10+، شهرداری، دفتر خدمات الکترونیک، دفاتر خدمات قضایی و سایر ادارات.

یرانیانی که در خارج از کشور زندگی می‌کنند همواره دغدغه انجام امور وکالتی، حقوقی و کنسولی را دارند. برای مثال ممکن است برای انجام انواع امور بانکی، اداری، تحصیلیف انحصار وراثت، و ... نیاز باشد که به یکی از اعضای خانواده یا وکیل پایه یک دادگستری در ایران وکالت دهند. با توجه به عدم شفافیت موضوعات وکالتی و کنسولی ایرانیان خارج از کشور، نمی‌دانند برای انجام کدام امور نیاز به حضور در ایران دارند و برای چه اموری باید به وکیل در ایران وکالت دهند. در این مطلب تمرکز اصلی ما بر روی مسئله  انحصار وراثت ایرانیان خارج از کشور است. اینکه آیا برای انجام انحصار وراثت متوفی نیاز به حضور در ایران است یا با وکالت دادن موضوع حل می‌شود.

 

قبل از هر توضیحی بهتر است کمی درباره احوال شخصیه بیشتر بدانیم. احوال شخصیه به مجموعه اموری گفته می‌شود که افراد به واسطه آن دارای حقوقی شهروندی در جامعه می‌شوند. اگر قرار باشد کمی با شفافیت و صراحت بیشتر برای شما توضیح دهیم به مجموعه قوانین مربوط به ازدواج، ارث و وصیت احوال شخصیه گفته می‌شود و به این معنی است که ایرانیان در هر کشور دیگری که زندگی کنند برای امور گفته شده باید قوانین جمهوری اسلامی ایران را در نظر بگیرند.

 

اگر خانم یا آقایی که هر دو نفر یا یکی از آنها ایرانی باشند قصد ازدواج داشته باشند، باید این ازدواج را در ایران نیز ثبت کنند. اگر فرد ایرانی در خارج از کشور فوت می‌کند یا وراث فردی که در ایران فوت کرده است در خارج از کشور باشند، باید انحصار وراثت متوفی را مطابق قوانین ایران انجام دهند. اما برای هیچ کدام از مواردی که توضیح دادیم نیاز به حضور در ایران را ندارند و می‌توانند به یک وکیل در ایران وکالت دهند تا بدون نیاز به حضورشان پرونده ایشان را انجام دهد.

 

انحصار وراثت ایرانیان خارج از کشور

 

انحصار وراثت از موارد مروبط به احوال شخصیه است. پس فرقی نمی‌کند فرد در خارج از کشور فروت کند یا در ایران فوت کند و ورثه ایشان در خارج از کشور باشند. باید انحصار وراثت اموالی که در ایران دارند مطابق قوانین ایران باشد. برای این‌کار باید به یک وکیل در ایران وکالت دهند تا برای دریافت گواهی انحصار وراثت اقدام کند.

 

 

 

زمانی که فردی فوت می‌کند و اموالی از ایشان باقی مانده باید این اموال بین وراث قانونی ایشان تقسیم شود. برای تقسیم این اموال نیاز به دریافت گواهی انحصار وراثت است. بعد از دریافت گواهی انحصار وراثت، وراث متوفی می‌توانند تصمیم بگیرند که برای تقسیم و تحریر ترکه اقدام کنند یا خیر. اگر بخواهنم به یک وکیل در ایران وکالت دهند می‌توانند در حدود اختیارات وکیل مشخص کنند که حق تقسیم و فروش اموال را دارد یا بدون حق فروش و تقسیم فقط باید گواهی انحصار وراثت را دریافت کند.

 

چگونه به وکیل در ایران وکالت دهیم؟

 

وزارت امور خارجه ایران برای انواع امور وکالتی، حقوقی و کنسولی ایرانیان خارج از کشور سایتی به نام سامانه میخک را راه‌اندازی کرده است. ایرانیان خارج از کشور برای انواع امور مربوط به احوال شخصیه یعنی انحصار وراثت، ازدواج می‌توانند از طریق سامانه میخک به یک وکیل در ایران وکالت دهند. برای این کار باید ثبت نام در سامانه میخک را انجام دهند. بعد از تکمیل ثبت نام باید نوع خدمت مورد نظر را انتخاب کرده، اطلاعات را تکمیل و مدارک مورد نیاز را بارگذاری کنند. بعد از انجام این مراحل یک کد رهگیری دریافت می‌کنند که به کمک آن می‌توانند احراز هویت را انجام دهند تا وکیل در ایران بتواند وکالتنامه را دریافت کند. افرادی که قصد دارند به وکیل انحصار وراثت وکالت دهند می‌توانند فقط برای دریافت گواهی انحصار وراثت یا تقسیم و تحریر ترکه وکالت دهند.

 

ثبت نام در سامانه ثنا

 

سامانه ثنا متعلق به قوه قضاییه است و برای امور ثبت دادخواست، ایلاغیه‌های قضایی و اظهارنامه‌ها راه‌اندازی شده است. از آذر ماه 1395 ایرانیان خارج از کشور هم می‌توانند از خدمات این سامانه استفاده کنند. برای مثال اگر می‌خواهید به وکیل انحصار وراثت در ایران وکالت دهید. می‌توانید در این سامانه ثبت نام و احراز هویت انجام دهید. بعد یک قرارداد الکترونیک به کمک وکیل ثبت می‌کنید تا ایشان بتواند از ایران پیگیر امور انحصار وراثت شما باشد.

 

موسسه حقوقی دادنیک

 

دادنیک، یک موسسه حقوقی ویژه ایرانیان خارج از کشور است که خدمات حقوقی، وکالتی و کنسولی را به ایشان ارائه می‌دهد. موسسه دادنیک متشکل از وکلای پایه یک دادگستری است که به صورت تخصصی در زمینه امور حقوقی خانواده، انحصار وراثت و امور کنسولی فعالیت می‌کنند. اگر برای ثبت وکالتنامه در سامانه میخک نیاز به راهنمایی دارید یا به دنبال وکیل انحصار وراثت در ایران هستید می‌توانید از طریق واتس‌آپ با کارشناسان حقوقی دانیک در ارتباط باشید و راهنمایی دریافت کنید.

منبع:خبرگزاری تسنیم

تصمیم به طلاق

آیا باید طلاق بگیرم؟

اگر از خود می‌پرسید «آیا باید طلاق بگیرم؟»، بدانید که تنها نیستید. نتیجه یک نظرسنجی در سال ۲۰۱۵ نشان داد نیمی از افراد متأهل به طلاق فکر کرده بودند. با وجود این، تصمیم به طلاق تصمیمی کاملا شخصی است که عوامل مهمی در نتیجه آن نقش دارند. این عوامل موجب می‌شوند شما تصمیم بگیرید به زندگی ادامه دهید و مشکلات زناشویی‌تان را حل کنید یا راه جدایی را پیش بگیرید.

 

نشانه‌های واضحی وجود دارد که نشان می‌دهد ازدواج شما به پایان رسیده (خیانت، نبود ارتباط و تعامل کافی، رفتارهای سمی، سوء‌رفتار، و…). با وجود این، بیشتر نشانه‌های طلاق بسیار نامحسوس‌اند و برای شناخت و پردازش آنها کمی وقت لازم است. البته اگر برخی از این نشانه‌ها برایتان فقط آشنا هستند، بدین معنا نیست که باید فورا وکیلی برای طلاق بگیرید. بسیاری از این نشانه‌ها به شما یادآوری می‌کنند که به کمک نیاز دارید و باید به‌طریقی، مثلا از یکی از اعضای خانواده، دوست یا مشاور، این کمک و حمایت را دریافت کنید. مشاوره ممکن است زندگی‌تان را فورا بهتر نکند؛ اما به شما می‌آموزد که در آینده با دیگران (و حتی با خودتان) روابطی سالم‌تر، شادتر و قابل‌تحمل‌تر داشته باشید.

 

احساس می‌کنم که دیگه باید طلاق بگیرم و بالاخره، این ازدواجِ شکست‌خورده رو تمومش کنم. اما هنوز ته دلم مطمئن نیستم. آخه از کجا بفهمم که دارم کار درستی می‌کنم یا نه؟! بعضی وقتا خیلی از این تصمیمم مطمئنم. ولی هنوز یه بخشی از وجودم عاشقشه یا بهتر بگم، این آدم هنوز یه جورایی برام مهمه. فکر نمی‌کنم که دیگه واقعا عاشقش باشم. اما نکنه دارم کار اشتباهی می‌کنم! این تصمیم می‌تونه روی زندگی بچه‌هام تأثیر بذاره. شاید بهتر باشه برای طلاق عجله نکنم. درسته که سه ساله دارم به این موضوع فکر می‌کنم، ولی اگه همسرم سعی کنه رفتارش رو تغییر بده، اون‌وقت همه‌چی حل می‌شه و دیگه می‌تونم از فکر طلاق بیرون بیام

زوج‌هایی که تصمیم به طلاق می‌گیرند، باید دست به انتخاب‌های چالش‌برانگیزی بزنند که به‌سادگی میسر نیستند و فرد را در تنگنای چندین و چند انتخاب قرار می‌دهند. فردی که در تنگنای انتخاب با خود کلنجار می‌رود، در واقع از پیامدهای ناخوشایندی که هرکدام از این انتخاب‌ها در پی خواهند داشت، می‌ترسد و قادر به تصمیم‌گیری نیست. تعدادی از شایع‌ترین دشواری‌های تصمیم گیری برای طلاق عبارتند از:

 

۱. می‌خوام طلاق بگیرم، اما مطمئن نیستم که تصمیم درستیه یا نه

از آنجایی که طلاق روی زندگی فرزندان، سبک زندگی، وضعیت مالی و سرمایه‌گذاری‌های زناشویی تأثیر می‌گذارد، بسیاری از زوج‌ها اصرار دارند تصمیمی که می‌گیرند، از هر لحاظ صحیح‌ و بی‌عیب‌و‌نقص باشد. متأسفانه، هیچ تضمینی برای آن وجود ندارد. تنها راه‌حلش این است که از روی احساسات یا خودخواهی تصمیم نگیرید و شرایط را تا حد امکان به‌درستی سبک‌سنگین کنید.

 

۲. من راضی به طلاق نیستم. این تصمیم همسرمه

در چنین شرایطی، فرد احساس می‌کند که قربانی شده است و به همین دلیل، شدیدا به‌‌هم می‌ریزد و دچار بحران روحی می‌شود، زیرا زندگی خود را در آستانه‌ی تغییراتی می‌بیند که انتخاب خودش نبوده است. در مواجهه با این دشواری، باید از خودتان بپرسید که آیا اصرارتان به ادامه‌ی این ازدواج براساس دلایل منطقی است یا توهمات غیرواقعی. البته، کسی که احساس می‌کند از سوی طرف مقابل زخم خورده است، به این راحتی‌ها نمی‌تواند مشکلات موجود در زندگی مشترک‌شان را با دید منطقی و واقع‌بینانه بنگرد و مسلما آسان نیست که خود را برای رویارویی منطقی با این مشکلات آماده کند.

 

۳. فقط واسه این می‌خوام طلاق بگیرم که احساس می‌کنم ازدواج‌مون راه به جایی نمی‌بره

افرادی که با این دشواری دست‌وپنجه نرم می‌کنند، معمولا همسرشان را مقصر این شکست می‌دانند و به هر قیمتی از خودشان سلب مسئولیت می‌کنند تا انگشت اتهام فقط به‌سمت طرف مقابل باشد. این قبیل افراد نسبت به همسر خود احساس خشم می‌کنند، چرا که معتقدند رفتار و کردار طرف مقابل باعث شده است که چنین تصمیمی بگیرند. هرچه از بیان ترس‌ها و ناراحتی‌های مرتبط با طلاق، بیزارتر باشید، شدت جاروجنجال‌های زندگی مشترک‌تان بالا خواهد گرفت. اما یادتان باشد که چنانچه در این روند تجدیدنظر نکنید و صرفا سرزنش‌ها و عدم پذیرش نگرانی‌هایتان را ادامه بدهید، طلاق‌تان به فرایندی تنش‌زا و پرکشمکش تبدیل خواهد شد که آسیب‌های فراوانی به همراه خواهد داشت.

 

وجه مشترک مواردی که مرور کردیم، ترس است. در مورد اول، فرد می‌ترسد که مبادا تصمیم اشتباهی بگیرد؛ در مورد دوم، فرد تمایل دارد که مشکلات زناشویی خود را انکار کند و در مورد سوم، فرد از مسئولیت‌پذیری و نرم‌خویی می‌ترسد. نتیجه‌ی تمامی اینها، طولانی شدن فرایند طلاق، جنگ و دعواست. اما برای اینکه بتوانید طی فرایندی مشارکتی و محترمانه طلاق بگیرید، باید آماده شوید تمامی سطوح زندگی مشترک‌تان را از یکدیگر جدا کنید. به این منظور، هردوی شما باید درمورد ۸ پرسش زیر به نتیجه برسید.

منبع:https://www.ana.press/news/616929/%D9%85%D9%87%D9%85-%D8%AA%D8%B1%DB%8C%D9%86-%DA%86%DB%8C%D8%B2%D9%87%D8%A7%DB%8C%DB%8C-%DA%A9%D9%87-%D9%82%D8%A8%D9%84-%D8%A7%D8%B2-%D8%AA%D8%B5%D9%85%DB%8C%D9%85-%D8%A8%D9%87-%D8%B7%D9%84%D8%A7%D9%82-%D8%A8%D8%A7%DB%8C%D8%AF-%D8%A8%D8%AF%D8%A7%D9%86%DB%8C%D8%AF

قانون انحصار وراثت

گواهی انحصار وراثت چیست؟

گواهی است که توسط شورای حل اختلاف آخرین محل اقامتگاه متوفی صادر می شود و در آن ورثه میزان سهم الارث آن مشخص می شود.

 

آثار داشتن گواهی حصر وراثت چیست؟

 

ورثه یا هر ذی نفعی برای برای هر اقدام حقوقی در ادارات دولتی، دفاتر اسناد رسمی، بانک ها و … نیازمند گواهی مذکور است. بنابراین اگر انحصار وراثت نکنیم امکان تقسیم و یا انتقال ترکه و مراجعه به ادارات دولتی بانک ها نیست.

 

✍🏼 مدارک لازم برای درخواست انحصار وراثت چیست؟

گواهی فوت متوفی که از سال ۹۵ در بعضی استان ها از جمله تهران به صورت الکترونیکی و از طریق سامانه درخواست گواهی فوت اخذ می شود.

استشهادیه محضری

شناسنامه متوفی

عقدنامه یا رونوشت

شناسنامه وراث

احیاناً وصیت نامه رسمی شخص فوت شده

گواهی تسلیم اطهارنامه مالیاتی برای متوفیان قبل از سال ۹۵ که تاکنون اقدامی نکرده اند.

نگران ناقص بودن مدارک یا عدم همکاری سایر ورثه نباشید با ما تماس بگیرید

برگه استشهادیه محضری حصر ورثه چیست؟

یکی از مراحل اخذ گواهی انحصار وراثت داشتن برگه استشهادیه است، به این صورت که ۳نفر در یکی از دفاتر اسناد رسمی حاضر می شوند و با پر کردن فرم مخصوص استشهادیه افراد فوت شده، گواهی می کنند که ورثه متوفی چه کسانی هستند؛ دفتر اسناد رسمی نیز امضا ایشان را گواهی و تصدیق می کند.

 

توجه داشته باشید که اگر موکل بخواهد توسط وکیل انحصار وراثت وکلای پارسای بدون نیاز به حضور موکل و تدارک شهود ، استشهادیه محضری تهیه میشود.

 

قانون جدید انحصار وراثت چیست؟

 

قانون جدیدی وجود ندارد فقط برای فوت شدگان بعد از سال ۹۵ نیاز به اخذ مالیات بر ارث برای گرفتن گواهی انحصار وراثت نیست.

 

آخرین تغییرات صدور گواهی انحصار وراثت در رویه قضایی

مطابق بخشنامه شماره ۳۸۳۸۴ مورخ ۷ /۷/ ۱۳۹۹ وزارت دادگستری اگر متوفی دارای اموالی بیشتر ۵۰۰ میلیون ریال معادل ۵۰ میلیون تومان باشد گواهی انحصار وراثت نامحدود صادر می شود و نیازمند نشر آگهی است.

بنابراین اگر شخص فوت شده اموالی کمتر از مبلغ ۵۰ میلیون تومان داشته باشد شوراهای حل اختلاف گواهی انحصار وراثت محدود صادر می‌کنند .مدت زمان آن به دلیل حذف پروسه نشر آگهی بسیار کوتاه تر خواهد بود .

مدت زمان اخذ انحصار وراثت محدود دارای اموال کمتر از پانصد میلیون ریال ۳ تا ۷ روز کاری است شایان ذکر است که سابق بر این ملاک برای حصر ورثه نامحدود سی میلیون ریال بود که هم اکنون مطابق بخشنامه جدید انحصار وراثت مذکور که مورد تایید ریاست قوه قضاییه در مورخ دوم مهر ۹۹ هم قرار گرفته است، اموال متوفی معادل ۵۰ میلیون تومان است.

چه کسانی از شخص فوت شده ارث می برند؟

مطابق ماده 861 قانون مدنی موجب ارث دو امر است:

 

الف) نسب

 

ب) سبب

 

 قبل از مطالعه موارد زیر باید بدانید که شخصی از متوفی ارث میبرد که در زمان فوت او زنده بوده باشد.

 

کسانی که از شخص متوفی ارث میبرند:

 

الف) کسانی که نسبت خونی (نسبی) با متوفی دارند و به سه طبقه تقسیم میشوند:

 

1طبقه اول:.پدر ومادر، فرزندان، فرزندانِ فرزندان هرچقدر پایین رود.

 

2.طبقه دوم :اجداد، خواهر و برادر و فرزندانِ خواهر و برادر.

 

3.طبقه سوم: عمه ها و عموها، دای ها و خاله های متوفی و فرزندانِ آنها.

 

ب) کسانی که رابطه سببی با هم دارند( زن و شوهر)

 

نکته: در بین این طبقات اگر از طبقه اول کسی باشد دیگر طبقات بعدی ارث نمیبرند برای مثال اگر شخصی که فوت کرده در زمان وفات پدر و مادرش یا هر یک از فرزندانش زنده باشد دیگر طبقه دوم و سوم ارث نخواهند برد.

 

در این بین باید دانست که زن وشوهر نیز ورثه یکدیگر محسوب می شوند و از همدیگر ارث میبرند، لازم به ذکر است که زن و شوهری که ازدواج دائمی دارند از یکدیگر ارث میبرند و در ازدواج موقت ارث وجود ندارد (ماده 940 قانون مدنی).

 

اگر مردی بیشتر از یک زن دائم داشته باشد آیا همگی زنها از مرد ارث میبرند؟

 

بله همگی ارث میبرند. مطابق قانون مدنی زن یک هشتم از شوهر ارث میبرد و اگر زن متعدد داشته باشد یک هشتم کل اموال به طور مساوی بین آنها تقسیم میشود( ماده 913و 942 قانون مدنی).

 

اگر متوفی پدر و مادر و فرزند و همسر داشته باشد آیا همسر که جز طبقه اول نمیباشد از شوهر ارث میبرد؟ اگر طبقه اول نباشد و طبقه دوم باشد و متوفی همسر نیز داشته باشد آیا همسر با طبقه دوم ارث میبرد؟ اگر طبقه اول و دوم نباشد و طبقه سوم باشد و متوفی همسر نیز داشته باشد همسر با طبقه سوم ارث میبرد؟

 

همسر متوفی (زن و شوهر) در کنار همه طبقات همزمان ارث میبرند، همسر جزء لاینفک در ارث محسوب میشود و در صورت وجود هرکدام از طبقات همسر نیز همراه با آنها ارث میبرد. بطور مثال اگر مردی فوت کند و همسر و فرزند و پدرو مادر داشته باشد  همسر او و بقیه  این اشخاص که جز طبقه اول هستند ارث میبرند و طبقات بعدی از ارث محروم میشوند.

 

محرومیت از ارث

در قانون مدنی به طور مشخص آمده است که چه کسانی از ارث محروم میشوند یا چه چیزی باعث محرومیت از ارث میشود.مثلا کسی مورث خود را بکشد قاتل محروم از ارث میشود، ورثه اگر کافر باشد و شخص فوت شده مسلمان باشد کافر از مسلمان ارث نمیبرد. زنا زاده از پدر و مادر طبیعی خود و اقوام آنها ارث نمیبرد، بعد از لعان زن و شوهر از یکدیگر ارث نمیبرد.

منبع: https://www.farsnews.ir/news/14000729000384/%DA%86%D8%B7%D9%88%D8%B1-%D8%AF%D8%B1-%DA%A9%D9%85%D8%AA%D8%B1%DB%8C%D9%86-%D8%B2%D9%85%D8%A7%D9%86-%D8%A7%D9%86%D8%AD%D8%B5%D8%A7%D8%B1-%D9%88%D8%B1%D8%A7%D8%AB%D8%AA-%D8%B1%D8%A7-%D8%A7%D9%86%D8%AC%D8%A7%D9%85-%D8%AF%D9%87%DB%8C%D9%85

چگونه با بخشیدن مهریه حق طلاق بگیرم؟

حتما شما هم درباره بخشیدن مهریه خانم و گرفتن حق طلاق و حضانت فرزند شنیده‌اید. در این متن قرار است به صورت کامل درباره این موضوع توضیح دهیم که آیا امکان بخشیدن مهریه و گرفتن حق طلاق یا حضانت فرزند وجود دارد یا خیر؟ همچنین شما می‌توانید به صورت رایگان از کارشناسان حقوقی موسسه دادسو درباره طلاق توافقی، طلاق با داشتن حق طلاق، بخشیدن مهریه در ازای گرفتن حق طلاق، مشاوره دریافت کنید. 

ادامه نوشته

طلاق توافقی چقدر طول میکشد؟

طلاق توافقی چقدر طول می کشد؟

 

در پاسخ به این سوال که مراحل طلاق توافقی چقدر طول می کشد می توان گفت پس از اینکه زوجین در مورد مسائل مالی و غیر مالی به توافقات لازم رسیدند باید درخواست خود را به مراجع قانونی این امر ارائه دهند.

 

مدت زمان طلاق توافقی با توجه به رویه حاکم در دادگاه های خانواده در شهرهای مختلف، تا حدودی متفاوت است و رویه یکسانی ندارد.

 

 

ادامه نوشته

مدارک لازم برای طلاق توافقی

طلاق چه شرایط ، مراحل و مدارکی لازم دارد ؟

در زندگی زناشویی به دلایل مختلف شرایطی پیش می آید که ادامه آن برای زن و شوهر، غیرممکن می شود با نگاهی گذرا به دادگاه خانواده میبینیم که روزانه زوج های زیادی برای طلاق به دادگاه مراجعه می کنند.

اما اکثرا به دلیل عدم آشنایی با حقوق خود دچار مشکل شده و روند درخواست بسیار طولانی می شود. در این مرحله افراد ملزم به آشنایی با حقوق و قوانین مرتبط با این موضوع می شوند. در این مقاله سعی شده به طلاق و مسائل حقوقی مرتبط با این موضوع پرداخته شود

 

مدارک لازم طلاق توافقی

اگر عقدنامه در دسترس نیست یکی از زوجین می تواند با شناسنامه خود به دفترخانه ای که ازدواج را ثبت کرده مراجعه کند و تقاضای اخذ رونوشت کند. همین رونوشت برای مدارک طلاق توافقی کفایت می کند.

مدارک لازم طلاق توافقی

اگر عقدنامه در دسترس نیست یکی از زوجین می تواند با شناسنامه خود به دفترخانه ای که ازدواج را ثبت کرده مراجعه کند و تقاضای اخذ رونوشت کند. همین رونوشت برای مدارک طلاق توافقی کفایت می کند.

از جمله دیگر از مدارک لازم طلاق توافقی شناسنامه است که اگر شناسنامه یکی از زوجین در دسترس نباشد ولی کپی آن موجود باشد طی مراحل طلاق توافقی با وکیل امکان پذیر است و دیگر نیازی به شناسنامه جهت مدارک برای طلاق توافقی نیست.

طلاق توافقی اولین و بهترین راه حل برای حل مشکلات و اختلافات زناشویی نیست برای حفظ کانون خانواده و بر طرف کردن مشکلات از طریق مشورت با صاحبان تجربه ها، بزرگترها و مشاوران خانواده تلاش کنیم.

مدارک لازم برای طلاق توافقی در دوران عقد هم همان مدارک مذکور است. فقط در عمده شهر های ایران زوجه باکره می بایستی گواهی بکارت از پزشکی قانونی اخذ نماید

مدارک، مراحل و شرایط طلاق توافقی

طلاق توافقی تعبیری عامیانه از طلاق خلع است که قانونگذار به تبعیت از شرع و نظریات فقهی در ماده 1146 و 1147 قانون مدنی آن را این چنین تعریف می کند،" که در صورت کراهت زوجه (خلع) یا کراهت هر دوی زوجین (مبارات) نسبت به ادامه زندگی مشترک در صورت تمایل، تکلیف حقوق زوجه (مهریه، نفقه، حضانت فرزند، ملاقات فرزند، جهیزیه، اجرت المثل ایام زوجیت) مشخص شده و طرفین با توافق بر سر اصل طلاق توافقی و سایر موارد ناشی از زوجیت اقدام به طلاق می نماید." نکته قابل تامل اینکه در صورتیکه زوجین بر سر کوچکترین مسئله ای در جریان انجام طلاق توافقی دچار اختلاف شوند و هیچ یک به اصطلاح کوتاه نیایند و گذشت ننمایند طلاق، وصف توافقی ندارد و متقاضی و خواهان طلاق اعم از اینکه زوج و زوجه باشد باید خود به تنهایی اقدام به طلاق نماید.شرایط طلاق توافقی به کیفیتی که در ادامه خواهد آمد تغییر یافته و هم چنین تلاش می شود مدارک لازم برای طلاق توافقی و مراحل طلاق توافقی و نیز راه ها و روش های انجام طلاق توافقی مورد بررسی قرار گیرد.

 

مزایای طلاق توافقی چیست؟

مزایای طلاق توافقی چیست؟

همیشه طلاق توافقی پیشنهاد اول ما به زوجینی است که برای طلاق گرفتن مطمئن هستند. برخی از مزایای طلاق توافقی به شرح ذیل است:

 

 

1. طلاق توافقی خیلی سریع انجام می شود.

اولین و مهم‌ترین مزیت طلاق توافقی، پروسه طلاق قطعا یکی از سخت‌ترین دوره‌های زمانی برای هر فردی است که درگیر آن است. از همین جهت کوتاه شدن زمان برای زن و مرد در این زمان اولویت دارد. از همین رو طلاق توافقی بسیار سریع انجام می‌شود. اینکه طلاق توافقی چقدر زمان می‌برد تابع مسائل متفاوتی است که در ادامه به آن می‌پردازیم.

توصیه وکلای پارسای بر این است که اولا زوجین برای خاتمه دادن به زندگی مشترک و طلاق توافقی عجله نکنند.

شاهد پرونده های زیادی بوده ایم که زوجین با عجله و با تصمیم آنی به دادگاه برای طلاق توافقی مراجعه کرده اند ولی بعد از فروکش کردن عصبانیت، پشیمان شده اند. طلاق توافقی اولین راه حل نیست بلکه آخرین آنهاست. ثانیا به هر دلیل اگر تصمیم قطعی برای طلاق توافقی گرفتید برای حفظ حرمت طرفین و جلوگیری از تنش و درگیری به وسیله وکیل خانواده طلاق توافقی را انجام دهید.

در هنگام طلاق بین بعضی از زوجین بی اعتمادی شدید وجود دارد و زوجین بیم آن را دارند که طرف مقابل ممکن است اصطلاحا سر او کلاه بگذارد. برای جلوگیری از این موضوع، داشتن وکیل بهترین راه حل است.

2- هر دو طرف راضین.

همان‌طور که از اسمش مشخص است، طلاق توافقی طلاقی است که طرفین در این طلاق به یک رضایت و توافق دو جانبه ای رسیده اند و می‌توان گفت تا حدی خواست طرفین در این طلاق تامین شده است.

 

نحوه طلاق توافقی

مزایا و معایب طلاق توافقی  اولین چیزی که باید در مورد این نوع طلاق بدانید این است که می توانید این کار را به تنهایی یا با کمک وکیل انجام دهید. اگر از وکیل استفاده می کنید وکیل دو طرف نمی تواند یکسان باشد. از آنجا که هر یک از همسران منافع منحصر به فرد خود را دارند اصول اخلاقی وکلا مستلزم این است که وکیل فقط یکی از طرفین را نمایندگی کند نه هر دو طرف. وکیل باید وکالت یکی از شما را داشته باشد نه دیگری. وکیل باید در ابتدا بداند کدام یک از شما موکل وی است و کدام یک از شما نیست.

به طور کلی هر حوزه قضایی شما را ملزم به تهیه اسناد مشابهی برای شروع طلاق می کند. دادخواست طلاق اسنادی که اثبات می کند هر دو طرف از پرونده آگاه هستند و در آن شرکت می کنند. اسناد و مدارک مالی که هر آنچه را که هر یک از همسران در اختیار دارند ، توافق نامه تسویه حساب و حکم پیشنهادی . برخی از حوزه های قضایی همچنین ممکن است شما را ملزم به حضور در زوج درمانی در قبل از اعطای طلاق کنند. اغلب اوقات مدارک لازم به صورت آنلاین در دسترس است یا ممکن است از دفتر دفتر دادگاه تهیه شود.

بعد از اینکه مدارک را تهیه کردید و هر دو همسر از اوراق راضی بودند آن ها را امضا و تشکیل می دهید. در بعضی از حیطه های قضایی همین است و به پرونده شما رسیدگی می شود و پرونده طلاق خود را از طریق پست دریافت خواهید کرد. در سایر حوزه های قضایی شما ملزم به شرکت در جلسه دادرسی با همسرتان هستید تا قسم بخورید که همه موارد موجود در پرونده طلاق درست و صحیح است و برای امضای آن تحت فشار نبوده اید.

 

طلاق توافقی چیست؟

شرایط طلاق توافقی چیست؟

به طور خلاصه طلاق توافقی به طلاقی گفته می شود که زوجين به هر دلیلی تمایل دارند با تفاهم از هم جدا شوند هر توافقی که آنها در خصوص مهريه، نفقه، جهیزيه، حضانت و ملاقات فرزند داشته باشند از نظر دادگاه محترم و قابل قبول خواهد بود. به عنوان مثال زوجین توافق مي کنند زوجه مهريه را در قبال طلاق ببخشد يا کل آن رادريافت کند و يا با شرايط توافق شده مهريه پرداخت شود و یا حتی قسمتی از مهریه بذل و قسمتی دیگر پرداخت شود. بنابراین تمام موارد توافق در راي دادگاه منعکس خواهد شد و قابليت اجرا دارد.

رویه گروه وکلای پارسای چنین است که در بدو امر توافقات زن و شوهر از آنها پرسیده میشود و سپس صورتجلسه شده و به امضا ایشان میرسد و در ادامه به وکالت از زوجین رای دادگاه طبق توافق آنها از دادگاه خانواده اخذ میشود.

مدارک لازم جهت ثبت دادخواست طلاق توافقی

  1. عقد نامه یا رونوشت آن
  2. شناسنامه و کارت ملی زن و مرد.

نکته:

چنانچخ عقد نامه در دسترس نمی باشد هریک از زوجین می توانند به دفترخانه ای که عقد نکاح در آن واقع شده است مراحعه و رونوشت سند نکاحیه را اخذ نمایند.

شایان ذکر اسن در صورت اعطای وکالت به وکلای دادگستری دیگر نیازی به حضور طرفین در دادگاه نمی باشد.

چرا طلاق توافقی؟

موضوع گرفتن طلاق توافقی از نظر سپری شدن وقت و زمان کمتر و همچنین نسبت به سایر مسایل های عاطفی و اخلاقی موجود بین روابط زوجین و فرزندان آن ها، از بقیه عنوان های طلاق مانند طلاق یک طرفه توسط شوهر یا به صورت استثنایی طلاق توسط زن آسان تر و دارای اثرات سوء روانی کمتری است.

چه بسا اگر زن وشوهر در مورد مسائل ذکر شده با یکدیگر توافق داشته باشند، در عرض 3 ماه طلاق بین آنها انجام می گیرد.